Księga Gości |
Miecz
O dgrywał w kulturze japońskiej niezwykle ważną rolę. Był nie tylko jednym z najcenniejszych przedmiotów, lecz również wyznacznikiem pozycji społecznej ( pogłoska o zubożałych roninach walczących mieczami bambusowymi... to prawda) oraz symbolem wielowiekowej tradycji i niezwykle wysublimowanym dziełem sztuki.Należał również do insygniów władzy tak jak korona w ówczesnej Europie. Członkowie bliskiej rodziny aktualnie panującego cesarza oraz najbardziej zamożni kupcy – samuraje nosili dworską wersję miecza – z rączką zdobioną frędzlami, lekko wygiętą końcówką i o długości nieco przekraczającej długość miecza zwyczajnego – 120 cm . Miecz zwisał u pasa na niezwykle kunsztownych frędzlach jedwabnych bądź taśmach – trzeba wiedzieć, że umiejętność wytwarzania takich dekoracji była wysoce ceniona na wielu dworach. Ciekawostką jest, że “boscy namiestnicy” – cesarz i cesarzowa mogli trudnić się pracą. Nie trudno odgadnąć, że pracą godną cesarza było właśnie wytwarzanie mieczy. Miecz stanowił również obowiązkową część ubioru podczas świąt dworskich i religijnych. Do walki Sztylet (tanto) wsuwano za pas. Samuraje – od najniższych do najwyższych rangą – nosili dwa miecze, z powodu swej nierozłączności zwane daisho. W odróżnieniu od dworskich tachi oba miecze samuraja były najzwyczajniej w świecie zatknięte za pas z ostrzami skierowanymi do góry – umożliwiało to natychmiastowe ich dobycie z jednoczesnym zadaniem ciosu. Istniała nawet specjalna szkoła – zwana iai-do – specjalizująca się w szkoleniu do właśnie takich szybkich, jakkolwiek bynajmniej nie skrytobójczych ataków, zakańczających większość pojedynków przed ich właściwym rozpoczęciem. Krótkie i bezbolesne... Warto wspomnieć, że dłuższy z przystosowanych do walki mieczy – katana – miał długość 100 cm, krótszy zaś – noszący nazwę wakizashi miał około 60 cm. Więcej detali dotyczących samej budowy mieczy znajdziesz w podrozdziale “Sztuka tworzenia miecza”. Ciekawą rzeczą jest, że miecz nie był w Japonii domeną jedynie dorosłych mężczyzn. Miecze – oczywiście drewniane nosiły również dzieci, a ich kształt oraz długość musiały odpowiadać pozycji społecznej ojca. Niewiasty w zasadzie nie nosiły żadnej broni (do czasu, do czasu), choć kobiety należące do rodu panującego były stale uzbrojone w krótki sztylet służący do samoobrony – kaiken. Etykieta miecza W obecności cesarza samurajowi nie wolno było pokazywać się z mieczem. Również składając wizytę u wysokiej rangi urzędnika państwowego (np. ambasadora czy sekretarza cesarskiego) samuraj musiał wymienić swe dwa miecze na jeden, pośredniej długości (ok. 75 – 80 cm), zwany chisaktana. W domu samuraja miecze spoczywały na specjalnym stojaku ( katanakake), będącym często swoistym dziełem sztuki. Stojak ten znajdował się w każdym niemal domu naprzeciw wejścia – po mieczu wszakże łatwo było rozpoznać stopień zamożności i pozycję społeczną gospodarza.Podczas wizyt długi miecz gościa ( katanę) kładziono obok miecza gospodarza, zaś wakizashi gość trzymał przy sobie. Warto wiedzieć, iż sposób wyjmowania miecza zza pasa i jego układania na stojaku był jednym z gestów określających elegancję i kurtuazję samuraja.Pozostawienie miecza za pasem, szczególnie w zaprzyjaźnionym domu, poczytywane było za poważny błąd etykiety – sygnał znacznego ochłodzenia stosunków bądź wręcz jawnej wrogości. Również dobycie miecza traktowano jako niedopuszczalne wykroczenie. Możliwe było ono w tylko jednej sytuacji. Otóż zwyczajową grzecznością było wzajemne zachwycanie się bronią, tudzież podkreślanie jej staroż ytnego pochodzenia, piękna i dokładności wykonania. Podczas takich “oględzin” wolno było ukazać jedynie małą część klingi. Czasami jednak gospodarzowi zdarzało się ulec długotrwałym i usilnym prośbom gościa w celu pokazania całego miecza. Wówczas stokrotnie przepraszając tłumaczył się, że na dowód naprawdę wyjątkowej zażyłości mógł na chwilę pokazać całe ostrze, którego gość nie śmiał jednak choćby musnąć.Podzia ł mieczyWszystkie japońskie miecze, klasyfikowane jako swoiste dzieła sztuki, dzieli się na trzy grupy w zależności od okresu, w jakim były wytworzone. Najcenniejsze są Koto (miecze stare) – przyjmuje się umowną granicę maksymalnej daty wytworzenia na rok 1573. Również cenne, miecze późniejsze (Shinto) to te, które wytworzone od roku 1573 do końca ery Tokugawa (1868 r). Jako Shin-shinto określa się zaś miecze współczesne, wytworzone od początku ery Meiji (1869 r) do czasów współczesnych. Jak i chyba w niemal wszystkich dziedzinach życia, i tu wyróżnia się tak zwane “białe kruki”, czyli miecze wykonane przez najznamienitszych płatnerzy. Dlaczego są one tak zwane – dowiecie się z kolejnego działu, “Sztuki tworzenia mieczy”. Dla podsycenia Waszej ciekawości, mogę zdradzić, że miecze te przechodziły pomyślnie najtrudniejszą z “prób jakości” – Próbę Wody, stąd też ich wartość cenili zarówno samuraje, jak i kolekcjonerzy. Mił ej lektury! |
---|